UIT DE PRAKTIJK


Lezer aan het woord: stel de juiste vraag

Floris, manager bij een ouderenzorgorganisatie, nam onlangs deel aan de training Beleid schrijven met impact. Drie vragen aan Floris:

Waarom heb je je opgegeven?

Uit nieuwsgierigheid en soms uit frustratie. Ik wilde erachter komen waarom ik veel beleidsstukken en memo’s soms niet (goed) lees. En wat er nodig is om mij dan wel te triggeren. Zodat ik daarover met de schrijver in gesprek kan gaan.


En, is dat gelukt?

Ja! Ik kwam erachter dat het belangrijkste is: de juiste vragen stellen voor je gaat schrijven. Wat is je tekstdoel? Waarom? Wie is je lezer? Op welke informatie zit hij/zij nou echt te wachten? Teksten waar ik bij afhaak, blijken vaak te breed van opzet, te vaag qua centrale vraag en zonder duidelijk doel. Mijn advies is: ga in gesprek met je opdrachtgever, lezer, beslisser. Krijg de vraag scherp waar jij antwoord op moet geven. Een concrete vraag leidt tot een concreet antwoord. En bouw je tekst helder op; dit geldt ook voor een mailtje. Scheelt een hoop woorden en tijd.


Helder: een goede vraag is het halve werk. En verder?

Vat eens wat samen. Houd je zinslengte binnen de perken. En schrijf op wie wat doet.

'Teksten waar ik bij afhaak, blijken vaak te breed van opzet, te vaag qua centrale vraag en zonder duidelijk doel'