Privacyverzadiging: de buik vol van cookies

AB: Ik heb er de buik van vol. Plus: het is gewoon niet wáár.


ET: Heb ik het laatste fake news weer eens gemist? Ik zit duidelijk te weinig op Twitter. Vertel!


AB: Ik bedoel dat geroep dat de kracht van reclame schuilt in de herhaling. Nou, m’n poezelige neus. Als ik van het hele circus rond de privacywet dit jaar íets heb geleerd, is het wel dat de kracht van een boodschap ook kan afnemen als je ‘m te vaak …


ET: Zzzzz-zzzz-zzzzzz …


AB: … herhaalt, dus.


ET: Sorry, ik dommelde even weg bij het woord privacywet. Ik voel wat je bedoelt. Ik heb zo veel privacygerelateerde boodschappen voorbij zien komen, allemaal voor mijn bestwil uiteraard, dat ik er murw van ben geworden. Een eindeloze herhaling van goedbedoelde boodschappen die precies één ding bereikten: afstomping.


AB: Net zoals die cookiewaarschuwingen op elke site. Je ziet er zo veel, dat je ze ongelezen wegklikt. Even geen cookiemeldingen meer aan mijn kop!


ET: En geen privacybeschermingsmails. Gelukkig is de storm nu gepasseerd, maar ik herinner me nog levendig hoe ik elke dag actie moest ondernemen om mijn favoriete nieuwsbrieven over inductiekookplaten en zakloze stofzuigers te blijven ontvangen. Herhaalde, identieke e-mails stapelden zich ongelezen op.


AB: Met hete onderwerpregels als ‘Belangrijke informatie over uw account’ of ‘ACTIE VEREIST - Nieuwe privacywetgeving’ of ‘Je privacy is belangrijk’. Gevolgd door dodelijke lappen tekst als: ‘Je hebt misschien wel gehoord dat de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 in werking treedt. Het doel is om alle Europese burgers te beschermen, door de verwerking van gegevens transparant te maken, in lijn met het doel waarvoor de gegevens geleverd zijn en om de gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang en inbreuk, in een wereld die steeds meer draait om gegevens.’


ET: Zzzzz … grrrr ….


AB: (Negeert snurkgeluiden.) ‘Om ervoor te zorgen dat we je onze nieuwsbrief met informatie over nieuwe producten en evenementen kunnen blijven sturen, vragen we je om toestemming om je gegevens te verwerken in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ons privacybeleid.’ Waar is mijn kussen?


ET: Er was er maar één die het slim aanpakte: boekhandel Waterstones. ‘It’s goodbye from us’, verscheen in mijn inbox. Ik veerde meteen op: potverdrie, weer een boekhandel failliet? Maar Waterstones koos als enige een omgekeerde invalshoek en kreeg wél de aandacht: ‘Dear Reader, as always, our latest Waterstones Weekly brims with the hand-picked books you won’t want to be without. But without your permission to continue sending you emails, this is the very last email we can share. Simply re-subscribe and enjoy your Waterstones Weekly in full. Go on, you know you want to … the reading’s lovely!’


AB: ‘Go on, you know you want to!’ Dat bleek de manier om jouw muis te verleiden in de richting van de Verleng Mijn Inschrijving-knop?


ET: Precies.


AB: Een Blurred Lines-achtige strategie dus: ‘I know you want it!’


ET: (Imiteert Pharrell Williams.) ‘Everybody get up!’


AB: Dat is het recept: eerst je lezer even laten opveren …


ET: … en dan charmeren en verleiden. Zo doorbreek je de afstomping.


AB: Mag ik het zo zeggen: verrassing is de sleutel tot effectieve communicatie?


ET: Dat kun je wat mij betreft niet vaak genoeg herhalen.