City Specials, prikkelende content en Zuidasclichés

Property starts with people, dat is de slogan van internationale vastgoedadviseur Savills. Een persoonlijke benadering staat voorop bij het Britse bedrijf, gevestigd op de Zuidas. Jordy Kleemans, hoofd Research & Consultancy en Susan Hatzmann, coördinator Communicatie vertellen ons over city specials, prikkelende content en Zuidasclichés.

Jullie doen veel marktonderzoek op vastgoedgebied en publiceren daarover. Hoe bepaal je wat je gaat onderzoeken?

'Aan de ene kant bedenken we zelf wat we onderzoeken, we maken gratis onderzoeksrapporten voor onze klanten (City Specials). We doen onafhankelijk onderzoek en laten daarmee onze expertise zien. Soms over steden, soms over sectoren zoals student housing. Aan de andere kant vragen klanten ook bijvoorbeeld hoe een locatie het doet binnen een stad of regio. Of over de toekomstige marktvraag in een bepaald gebied.'

Vertel eens wat meer over die City Specials.

'We maken deze specials voor onze klanten. We willen ze goed informeren over de actuele situatie van regio’s en submarkten binnen de vastgoedmarkt. Voor de City Specials komen natuurlijk de grote steden aan bod, zoals Amsterdam en Utrecht. Maar we staren ons niet blind op deze steden. Een mooi voorbeeld is onze City Special over Eindhoven. Een paar jaar geleden werden steden buiten de G4 niet of nauwelijks onderzocht, wij hebben dat wel gedaan. En dat werd heel snel opgepakt door gemeentes en het bedrijfsleven. Het gaat ons niet direct om de exposure, maar om het signaleren van marktontwikkelingen in een vroeg stadium. Als dat resulteert in prikkelende content, is dat mooi meegenomen.'

‘Het gaat ons niet direct om de exposure, maar om het signaleren van marktontwikkelingen in een vroeg stadium.’

Wat bedoel je precies met prikkelende content?

Jordy: 'Een mooi voorbeeld is onze special over Almere. We hadden een prikkelende stelling gemaakt: ‘Kantorenmarkt Almere op koers naar structureel herstel’. Dan komen er vragen vanuit gemeentes en klanten als: ‘Hoe kom je daarbij?’ en ‘Waarom vind je dat?’ Wij roepen nooit zomaar iets, we gaan altijd te werk vanuit een onderzoeksvraag, hebben een intrinsieke onderzoeksmotivatie. Is daarmee het product onderscheidend? Nee. Is de aanpak dat? Ja.'

Hoe zorg je voor aantrekkelijke publicaties in een branche waar de teksten toch vaak zakelijk zijn?

Susan: 'Om de boodschap te versterken werken we veel met beelden, zoals foto’s en infographics. Daarvoor werken we samen met een designer. Met beelden kunnen we hoofdpunten highlighten. Door de boodschap op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren, maak je het voor de lezer makkelijker om de informatie tot zich te nemen. En dat is natuurlijk uiteindelijk ons doel.'

Jordy vult aan: 'We schrijven sowieso al luchtig, maar de opmaak ondersteunt echt de tekst. Vooral onze infographics zijn sterk. Hoe stop je heel veel informatie visueel bij elkaar? Als je van klanten terugkrijgt ‘Wow, dat is een strak overzicht’, dan is dat wel gaaf.'

Jullie publiceren vrijwel alles in het Engels. Waarom?

'We hebben veel internationale klanten en zijn een Brits bedrijf. Dat brengt hoge kwaliteitseisen met zich mee voor het Engels. Als je goed marktonderzoek doet en je komt aan met teksten die niet kloppen, word je niet serieus genomen.'

Dat geldt vast ook voor jullie gesproken communicatie?

'Zeker. Zit je aan tafel met veel internationale klanten, dan is correct Engels taalgebruik belangrijk. Een voorbeeld van mezelf is dat ik het altijd over inflow of capital had. Het bleek influx te moeten zijn. Inflow klinkt voor een Nederlander zo logisch, dat zat er helemaal in. Ik denk dat het dan netjes is richting je klanten om zo goed mogelijk je best te doen om je Engels optimaal te krijgen. Bijvoorbeeld met jullie workshop Vastgoed Engels.'

Savills wil graag persoonlijk zijn, maar dat is niet direct het imago van de Zuidas. Hoe ga je daar mee om?

'Om heel eerlijk te zijn, vind ik het beeld dat is neergezet in de tv-serie (Zuidas red.) wat overtrokken. Alles wat op de Zuidas gebeurt, wordt heel erg uitvergroot. Iedereen eet gewoon een broodje en drinkt koffie. Dat is op de Zuidas niet anders dan ergens anders. Het is onnodig om een clichébeeld neer te zetten. Bij de slager of bakker brandt ook iedere ochtend licht om 4.00 uur, daar wordt ook niets over gezegd toch? Bij Savills zijn we ondernemend en persoonlijk. Onze slogan is niet voor niets Property starts with people.'

Wereldwijd werken er 35.000 mensen bij Savills, verdeeld over 700 kantoren in 60 landen. Als allround vastgoedadviseur werken er in Nederland 115 mensen om nationale en internationale klanten optimaal te kunnen bedienen.

Vertalen en Vastgoed Engels

Het Taalcentrum-VU vertaalt en redigeert de city specials van Savills.

Daarnaast verzorgen wij trainingen Vastgoed Engels en presentatietrainingen Engels bij Savills.